Claudia Ribberink 2017-12-12T17:18:58+00:00

Claudia Ribberink

Het mooie van een kleine organisatie is dat je snel kunt handelen. Een goed idee voeren we bij wijze van spreke nog dezelfde dag uit. Dat kan gaan om kleine dingen in onze werkwijze, maar het kan ook gaan om nieuwe methodes en cursussen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een cursus PECS (Picture Exchange Communication Systems) gevolgd. Door middel van vaste symbolen (plaatjes) geven kinderen aan wat ze willen of wat ze bedoelen. Dat werkt natuurlijk ook andersom. Met de symbolen kunnen wij ook beter duidelijk maken wat we bedoelen. Voor kinderen werkt deze methode heel prettig.  Ze voelen zich begrepen, en dat geeft zelfvertrouwen.

Claudia Ribberink

claudia ribberink

Daarnaast passen we de programma’s natuurlijk aan voor elk kind afzonderlijk. Zo zijn we nu bezig om één van onze kinderen te leren lezen, omdat we merkten dat woorden en letters hem prikkelen. Dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk stimuleren. Daarbij sluiten we aan op de leermethoden van de scholen, zodat een eventuele overstap wat gemakkelijker is. Ik vind het interessant én leuk om me daarin te verdiepen, om zelf ook steeds weer nieuwe dingen te leren.

Het is boeiend om te zoeken naar de balans. Hoe zorg je ervoor dat een kind niet overprikkeld raakt en dat je het tegelijkertijd genoeg uitdaagt om nieuwe dingen op te pakken. Daar is geen vaste aanpak voor. Wat bij het ene kind werkt, kan bij het andere kind weer totaal anders uitvallen. Het geeft mij energie als ik merk dat ik een kind heb kunnen bereiken, dat het zich veilig genoeg voelt om stappen vooruit te zetten.