Lotte Tijman op Smeijers-Piek 2020-03-03T10:51:27+00:00

Lotte Tijman op Smeijers-Piek

 

“BrumBrum heeft dezelfde visie op zorg als ik. Het gaat om een veilige, rustige en vertrouwde omgeving met vaste gezichten, structuur en een ruimte die in alle opzichten is aangepast op de kinderen waar je mee werkt.”

Lotte studeerde pedagogiek en via verschillende banen in de zorg kwam ze bij BrumBrum terecht.

 

Lotte Tijman op Smeijers- Piek

 

lotte tijman op smeijers piek brumbrum

“Wat ik echt leer bij Brum is mijn intuïtie serieus in te zetten. Dat is een diepere bron, die ik eerder nog wel eens op de achtergrond zette. Als basis heb ik natuurlijk mijn vaardigheden, maar bij deze kinderen heb je meer nodig dan alleen dat. Ik ervaar steeds meer dat je niet altijd alles met feiten en kennis alleen kunt onderbouwen. Het gaat erom dat het werkt voor het kind. Bij Brum leer ik ook op mijn gevoel te vertrouwen en vanuit daar verder te bouwen.

De afwisseling in mijn werk vind ik prettig. Soms is het meer inspelen op het praktische vlak, soms heel specifiek op een bepaald ontwikkelingsgebied van de kinderen. De kindjes uit mijn groep zijn vaak vluchtig in contact en kunnen snel overprikkeld raken. Dat is elke dag weer aftasten en inspelen op wat op dat moment nodig is. Dan overleg je weer eens met een collega, dan weer ben je aan het observeren of juist heel gericht in een 1-op-1-moment aan het werk. Er is niet één werkwijze. Ieder kind vraagt wat anders en dat maakt het interessant.

Typisch voor BrumBrum? Dat er echt heel gericht naar ieder kind afzonderlijk wordt gekeken en dat de dingen daarop worden afgestemd. Met de collega’s onderling sparren en overleggen we veel. Dankzij de korte lijntjes worden goede ideeën ook snel verwezenlijkt. Dit betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat er na kort overleg met elkaar en ouders door Bob voor één van de jongens een tafeltje voor het toilet wordt gemaakt, zodat hij meer rust ervaart tijdens de toiletmomenten. Voor weer een ander kindje maakten we een individueel dagprogramma met vaste rustmomenten, dat we steeds weer iets aanpassen op wat het op dat moment nodig heeft. En zo zou ik nog heel veel voorbeelden aan kunnen dragen. Ook de lijntjes met ouders zijn kort en dit is echt een meerwaarde. Wanneer iets bij ons goed werkt, merk je dat zij deze lijn thuis voortzetten. Dat werkt natuurlijk ook andersom. Zo doe je het echt samen.”